Żywienie dzieci – najważniejsze zasady

Czy wiesz jak bardzo dieta wpływa na rozwój dzieci, nie tylko fizyczny, ale także psychiczny?

Niedawno świętowaliśmy Dzień Dziecka… Chcielibyśmy, żeby nasze pociechy zawsze były zdrowe i szczęśliwe.

Organizm małego człowieka ma szczególne potrzeby, każdy wymaga troskliwej opieki pod względem dostarczenia odpowiednich makro- i mikroskładników oraz innych czynników, niezbędnych do zachowania równowagi w ustroju.

Jak więc dbać o nasze pociechy?

  1. Przede wszystkim stawiaj na naturalne, jak najmniej przetworzone pokarmy – są one dla dziecka najlepszym źródłem składników odżywczych.
  2. Jak tylko możesz unikaj słodyczy, słonych przekąsek i fast foodów. Nawet jeśli nie da się ich całkowicie wyeliminować ( bo pojawiają się w szkole, na podwórku itd.), pamiętaj, że to Ty masz największy wpływ na to co spożywa Twoje dziecko. Zawsze istnieje alternatywa dla niezdrowych przekąsek: czekolady, batoników, ciastek pełnych sztucznych barwników, tłuszczów trans i rafinowanego cukru.
  1. Pamiętaj o tłuszczu– jest zdrowy i niezbędny w jadłospisie dziecka. To jeden ze składników energetycznych, potrzebny do wchłaniania witamin, syntezy hormonów, budowy komórek oraz zachowania prawidłowej pracy mózgu i całego układu nerwowego.

 

  1. Opieraj codzienny jadłospis o warzywa, z niewielką ilością owoców. Warzywa to źródło witamin, minerałów oraz antyoksydantów, niezbędnych do utrzymania równowagi organizmu.
  2. Nie przesadzaj z fruktozą. Fruktoza to cukier prosty zawarty w owocach – jeśli w diecie dziecka pojawia się zbyt dużo owoców, soków, a także przetworzonej żywności z dodatkiem syropu fruktozowego, nawet młody organizm nie poradzi sobie z  hurtową ilością cukru. Zamiast soków podawaj dziecku do picia wodę.
  3. Urozmaicaj dietę dziecka – podawaj różne rodzaje mięsa, jaja, warzywa, owoce, orzechy, nasiona itd.
  4. Ponieważ w dzisiejszych czasach nie jesteśmy w stanie zapewnić sobie wszystkich mikroskładników warto włączyć do diety dziecka odpowiednie suplementy m.in. witamina D3, tran, probiotyki itd. ( po konsultacji z dietetykiem, lekarzem). Na rynku dostępne są produkty specjalnie przeznaczone dla najmłodszych, cechujące się najwyższą jakością, łatwością podania itd.
  1. Dawaj dziecku dobry przykład. To Ty jesteś jego największym autorytetem, kształtującym jego wartości, także te dotyczące spożywania posiłków i dbania o swoje zdrowie.
  2. Zadbaj o to, by Twoje dziecko od najmłodszych było aktywne fizycznie, pozwól by spróbowało różnych form ćwiczeń, zabaw, zajęć sportowych. Możesz także wykorzystać czas wolny na spacery, wycieczki rowerowe, grę w piłkę itd.

Twoje dziecko będzie zdrowe jeśli zadbasz o nie kompleksowo – prawidłowa dieta, suplementacja, aktywność fizyczna, odpowiednia ilość snu. To podstawa prawidłowego rozwoju, silnej odporności, zdolności koncentracji, umiejętności radzenia sobie w niekorzystnych warunkach ( stres, stany chorobowe itd.).

You may also like...